My Blog List

Monday, November 25, 2013

Memasak a.k.a Bibik

Assalamualaikum semua . Korang semua dah cuti kan?? Apa yang korang buat untuk mengisi masa terluang korang?? Mesti best2 kan plan korang untuk cuti nie?? Aku pluak hanya terperap kat rumah dan jadi BIBIK free of charge ! Penat beb ! Cubalah korang bayangkan, hari-2 kena buat benda yang sama iaitu kemas rumah, basuh baju, sidai baju, kemas dapur, kemas bilik dan akhir sekali.. MEMASAK ! Ok, nie memang bukan apa yang aku suka ! Sebabnya aku mana lah pandai memasak, kalau setakat masak nasi dan masak air tu boleh lah, goreng telur tu pun boleh lah jugak cuma kadang-2 tu hancuss jugak . Hoho . Tapi, sekarang aq dah boleh dikatakan master dengan memasak . Erkk?? Yeke?? Kalau ikutkan hati memang tak nak masak pun, tapi just kasihankan mama balik kerja, mesti balik lapar kan?? So, nak tak nak aku pun belajar lah memasak . Tapi, menu sama je lah tiap-2 hari . Sayur-sayuran ! Itulah menu setiap hari yang aku akan masak . Sebab sayur-sayuran kan baik untuk kesihatan dan tak menggemukkan . Lagipun, berat badan aku dah makin naik nie, so nak lah jugak turunkan . Haha . Kadang-2 tu adalah penat sikit buat semua kerja rumah nie tapi apa boleh buat, dah nasib badan . Macam mama cakapkan anak perempuan lah kan . Huh ! Kadang2 tu agak jugak lah merungut sambil menangis . Yelah, cubalah korang bayangkan . Bangun pagi-2 je terus kena kemas rumah, lepas kemas rumah, kena sapu sampah yang mana bukan job aq, job akak aq . Lepas tu kena basuh baju abang-2 aq dan semua orang . Pastu kena masak ! Kalau aq nie chef takpelah jugak . Tak payah pening2 kepala nak fikir apa nak masak, just main campak-2 je terus jadi . But now, aku pun masih belajar lagi, so a bit memeningkan lah . Tu pun kadang-2 aku kena bukak buku resepi chef wan ataupun buku resepi warisan mama aku . Tu pun kalau ada bahan-2 nya lah, kalau takde kena buat resepi sendiri yang sememangnya hancuss . Cuma satu masakan ciptaan aku je yang menjadi . Ohh, bangga beb ! Aku namakan masakan aku AYAM X MENJADI ! Haha . Nak tahu sebab apa aku namakan masakan aku macam tu?? Sebabnya pada mulanya aku nak masak ayam kicap, tapi aku tak pandai buat, pastu aku nak buat ayam masak merah pulak, tapi sama macam tadi, tak pandai nak buat . So, aku combinekan dua-2 tu, so jadi lah masakan AYAM X MENJADI . Huhu . Tapi, walaupun tak menjadi, mama, papa dan adik beradik aku suka tau . Siap suruh aku masak banyak kali lagi . Huh ! Bangga-2 ! So, kesimpulannya, setiap perempuan kena tahu memasak supaya tak jadi macam aku yang tak pandai memasak nie ye . Bakat memasak nie amat diperlukan semua perempuan sebab setiap orang akan berkahwin bukan?? So, ini untuk masa depan jugak . Takkan lah korang nak kasi suami korang makan luar tiap-2 hari kot . Pokai beb ! Baik-2 billionaire, terus jadi bankrupt ! Huhu . Tapi, jangan pulak upah orang gaji suruh memasak pulak . Silap-2 hari bulan, ada jugak orang meroyan sebab suami dibawa lari oleh pembantu rumah korang . Minta dijauhkan lah . Apa-2 pun, orang yang pandai memasak nie bukan kampung or kuno macam sesetengah orang gelarkan, tapi sekurang-2 nya dia fikirkan masa depan dia ! Ok lah adik dah lapar tu, melayan blog sampai terlupa nak masak . Babaii !! XDD

No comments:

Post a Comment

Sky Blue Bow Tie